Międzynarodowy przegląd sztuki wideo / THE 02

wstęp wolny dwa dni pokazów 28 kwietnia 2014, godz. 18:00 9 maja 2014, godz. 18:00 Pokaz specjalny (Roger Ballen, Patrick Jolley, Kasumi, Konrad...

Galeria Górna

Rozpoczęcie: 17 kwietnia 2014, g. 8:10
Zakończenie: 9 maja 2014
Salla Tykka_Airs Above the Ground_01
Roger Ballen_Asylum of the Birds_02
Roger Ballen_Asylum of the Birds_01
Melanie Manchot_Leap_02
Melanie Manchot_Leap_01
Łukasz Surowiec_Szczęśliwego Nowego Roku_02
Kasumi_Intersection_02
Kasumi_Intersection_01

wstęp wolny
dwa dni pokazów
28 kwietnia 2014, godz. 18:00
9 maja 2014, godz. 18:00

Pokaz specjalny (Roger Ballen, Patrick Jolley, Kasumi, Konrad Kuzyszyn, Melanie Manchot, Julika Rudelius, Fabio Scacchioli, Łukasz Surowiec, Salla Tykkä)

Celem Przeglądu Sztuki Wideo THE 02 jest prezentacja szerszej publiczności różnych form posługiwania się obrazem ruchomym w kreowaniu komunikatu artystycznego. Pierwsza edycja wydarzenia koncentrowała się wokół międzynarodowego konkursu, w którym wzięli udział artyści z 38 krajów. Podczas pokazu premierowego w Galerii Bunkier Sztuki w Krakowie oraz 22 projekcji w innych miastach Polski i transmisji na kanale TVP Kultura widzowie mogli zobaczyć 21 wybranych prac wideo.

Projekcje w 21 galeriach i muzeach sztuki w Polsce (szczegóły na  internetowej organizatora  www.thevideocommunity.com).

Druga edycja przeglądu odbywa się w nowej formule, która obejmuje pokaz specjalny filmów uznanych artystów, takich jak Roger Ballen czy Salla Tykkä, oraz pokaz konkursowy składający się z prac wybranych spośród nadesłanych zgłoszeń. Na konkurs wpłynęło 656 portfolio od młodych twórców z całego świata. Jury, w którego skład weszli Katarzyna Kozyra, Kasumi, Konrad Kuzyszyn, Casilda Sanchez, Artur Tajber oraz Zoran Todorović, wyłoni najciekawszy utwór filmowy.

Przegląd prezentuje różne strategie użycia medium wideo, które bywa podporządkowane odmiennym językom sztuki, odmiennej strukturze wizualnej i formie powoływania sensu. Sztuka wideo, wywodząca się w ujęciu historycznym bezpośrednio z instalacji Nam June Paika, jest obecnie kojarzona z bardzo różnymi rodzajami obrazu ruchomego. Ta transformacja terminu, nieuznawana przez niektórych teoretyków, wprowadza dużą trudność w uchwyceniu wspólnych cech dla utworów powstających w obszarze dyscypliny. Większość twórców pod względem formalnym częściej czerpie inspiracje z gatunków filmowych, filmu dokumentalnego, animowanego i fabularnego, niż z bezpośredniego eksperymentu z obrazem i językiem wypowiedzi. Wideo może służyć również do czystej rejestracji zaaranżowanej lub zaobserwowanej sytuacji lub performansu. Artyści sięgają także do techniki found footage czyli budowania utworów z użyciem zapożyczonych materiałów.
patroni medialni: Aktivist, Filmweb, Notes na 6 tygodni, Obieg, O.pl, TVP Kultura