Zapowiedź wystaw – wernisaż 28 maja

Biuro Wystaw Artystycznych w Kielcach zaprasza 28 maja na godz. 18 na wernisaż trzech wystaw: Doroty Sak „Gwiezdny pył” (malarstwo, obiekty, film), Stanisława Zbigniewa Kamieńskiego i Jarosława Kawiorskiego „Rysunek: od liniału i cyrkla / od swobodnej ręki” oraz Joanny Casselius „Ilustracje do baśni O krasnoludkach i o sierotce Marysi”. Wystawy czynne do 18 czerwca.

Na wystawie Doroty Sak można będzie zobaczyć obiekty powstałe w 2021 roku oraz obrazy z wcześniejszych okresów twórczości autorki, m.in. z cyklów: „Rytmy czasu”, „Synapsy”, „Ogrody”, „Stado”, „Powidoki”. Całość wystawy dopełnia jej ulubiony obiekt „Gra” powstały w 2014 roku oraz film „My story”. W 2021 roku w twórczości artystki pojawił się motyw dłoni. Obiekt „Gwiezdny pył” otwiera nowy rozdział w twórczości autorki, a temat szeroko rozumianej ludzkiej bezradności staje się motywem przewodnim jej działań. Artystka wypracowała własną technikę malowania obrazów. Do nakładania kolejnych warstw tworzących dzieło używa nie tylko pędzli, ale również wałków, szablonów i stempli malarskich.
011 Gwiezdny pył obiekt 150 rąk 40cm wysokie

Dorota Sak, Gwiezdny pył, obiekt

Prof. dr hab. Dorota Sak studiowała w Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi, w pracowni projektowania ubioru prof. Aleksandry Pukaczewskiej. Od 1990 roku pracuje w macierzystej uczelni. Prowadzi Pracownię Kształtowania Formy Ubioru. W 2008 r. uzyskała tytuł doktora habilitowanego w dziedzinie sztuki użytkowe. W latach 1999-2002 była członkiem Rady Wyższego Szkolnictwa Artystycznego przy Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Od 2012 do 2016 roku pełniła funkcję kierownika Katedry Ubioru w ASP w Łodzi. W 2014 roku założyła Galerię LOOK w Centrum Promocji Mody w Łodzi, którą prowadziła do 2019 roku. W tym czasie zorganizowała w niej 30 wystaw. Jest inicjatorką i uczestniczką międzynarodowych konferencji i projektów artystycznych. W latach 2003-2010 była tutorem w programie stypendialnym Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Gaude Polonia. W 2019 roku uzyskała tytuł profesora sztuki. Współpracuje z Narodową Akademią Sztuki we Lwowie, gdzie realizowała m.in. projekt „Symbole tożsamości – tradycja i nowoczesność” oraz z Akademią Sztuk Pięknych w Wilnie, gdzie kilkakrotnie prowadziła zajęcia w ramach programu Erasmus+. Tworzy w zakresie sztuki włókna, projektowania ubioru, malarstwa. Prace prezentowała na licznych wystawach indywidualnych i zbiorowych w kraju i za granicą.

016 fotografia kadry z filmu 13x18cm 9 sztuk

Dorota Sak, kadr z filmu „My story”

„Rysunek: od liniału i cyrkla / od swobodnej ręki” to tytuł wystawy Stanisława Zbigniewa Kamieńskiego i Jarosława Kawiorskiego. „Te wystawy wzięły się z przyjaźni. Oto dwaj artyści, znający się od dawna, postanowili zrobić coś wspólnie. Już po raz kolejny. (…) Kawiorski, Kamieński – dwie odmienne, wręcz przeciwstawne osobowości twórcze; dwa wyobrażenia na temat wolności artysty; dwa odmienne światy. (…) Rysunki Kawiorskiego i Kamieńskiego sytuują się na antypodach. U pierwszego: stała obecność figury ludzkiej, przywoływanej środkami o dużej rozpiętości formalnej; zawierzenie intuicji i emocji. U drugiego: dominujący duch geometrii; jednorodność środków, wymierność, perfekcjonizm. Znając tych artystów, muszę jednak skorygować tytułową opozycję „od ręki, od liniału“. Nie ulega dla mnie wątpliwości, że wszystkie te rysunki są pochwałą ręki” – napisała w katalogu wystawy Anna Baranowa.

4

Stanisław Zbigniew Kamieński, Pierwsza z trzech konstrukcji (1, 2, 3; karmin, umbra zielona, cynober) z dominacją dwóch rombów i czterech trójkątów oraz czarna zasłona, ołówek/liniał; tempera/grafion, pędzel, papier

Stanisław Zbigniew Kamieński studiował na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie i Warszawie, dyplom z wyróżnieniem w Pracowni Litografii Wydziału Grafiki ASP w Warszawie (1978) gdzie w latach 1975-87 pracował jako asystent i adiunkt. W 1989 r. podjął pracę na Politechnice Radomskiej, obecnie Uniwersytet Technologiczno-Humanistyczny; wykładał rysunek odręczny i malarstwo na Wydziale Sztuki do 2020 r. Tytuł profesora sztuk plastycznych otrzymał w 2000 r. W latach 1991-2008 pracował w Muzeum Sztuki Współczesnej w Radomiu, współtwórca kolekcji sztuki polskiej drugiej połowy XX wieku, organizator wystaw polskiego rysunku współczesnego (1978-2001). Uprawia: grafikę, rysunek, malarstwo, fotografię i plakat. Publikuje teksty o kulturze i sztuce oraz fotografie. Współzałożyciel pisma o kulturze „Miastotwórczość”. Otrzymał Srebrny Medal Zasłużony Kulturze Gloria Artis (2017). Autor ponad 40 wystaw indywidualnych.

JK_Bez tytułu, sgraffito, akwarela, 50x70 cm, 2020

Jarosław Kawiorski, Bez tytułu, sgraffito, akwarela

Jarosław Kawiorski zajmuje się malarstwem, rysunkiem i fotografią. Studiował na Wydziale Malarstwa ASP w Krakowie, dyplom z wyróżnieniem obronił w 1980 r. w pracowni prof. Jana Szancenbacha. Od 1995 roku pracuje na macierzystej uczelni. Obecnie jest profesorem ASP i prowadzi Pracownię Malarstwa i Rysunku I roku studiów stacjonarnych na Wydziale Malarstwa. Wystawiał w ramach ruchu kultury niezależnej w latach 80. Laureat nagród, m.in: Nagrody Fundacji Polskiej Sztuki Współczesnej II Biennale Młodych we Wrocławiu w 1987 r.; Nagrody rektora ASP w Krakowie w konkursie Widzenia Malarskie w 1987 r.; Nagrody Fundowanej Schwan Stabilo IV Międzynarodowego Triennale Rysunku w Norymberdze w 1988 r.; Srebrnego Gryfa XIII Triennale Krajów Nadbałtyckich w Rostocku w 1989 r. Autor 21 wystaw indywidualnych w Polsce i za granicą. Jego prace znajdują się w zbiorach muzealnych oraz w wielu kolekcjach prywatnych w Polsce i za granicą.

1

Ilustracja Joanny Casselius

Z okazji Dnia Dziecka w Galerii Małej BWA zaprezentuje wystawę ilustracji Joanny Casselius do baśni Marii Konopnickiej „O krasnoludkach i o sierotce Marysi”. Artystka namalowała je w latach osiemdziesiątych; zostały wydane przez Krajową Agencję Wydawniczą KAW w formie przeźroczy na taśmie. „Malowane niezwykle precyzyjnie, oparte są na bezpośredniej obserwacji przyrody i rzeczywistego świata. Tak jak w bajce Konopnickiej, realnie przedstawione fragmenty rzeczywistości dopełnione są baśniową fikcją. (…) Wprowadzają one młodego czytelnika i widza w nastrój XIX-wiecznego, wiejskiego życia, naznaczonego wieloma trudami, ale i urokami bliskich związków z naturą” – napisała o ilustracjach dyrektor BWA Stanisława Zacharko-Łagowska. Zwiedzający będą mogli stworzyć własne ilustracje do baśni. Dzieci mają do BWA wstęp bezpłatny.

24

Ilustracja Joanny Casselius

Joanna Casselius studiowała malarstwo i grafikę w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, dyplom w pracowni prof. Tadeusza Kulisiewicza na Wydziale Grafiki. Uprawia malarstwo, grafikę, fotografię oraz ilustrację. Udział w wielu wystawach w kraju i za granicą. Jest autorką kilkunastu wystaw indywidualnych oraz wielu realizacji książek dla dzieci. W latach 1993-1999 prezes Okręgu Warszawskiego ZPAP – powstały w tym okresie znaczące projekty artystyczne: Warszawski Miesiąc Malarstwa, Polska Współczesna Sztuka Książki, cykliczny projekt „Ziemia”, wiele wystaw polskiej ilustracji oraz międzyokręgowych wymian wystaw. Członek Komisji Gospodarczej Zarządu Głównego ZPAP, komisji przyjęć do ZPAP na podstawie prac, członek jury Warszawskiej Grafiki Miesiąca. Odznaczona Złotą Odznaką ZPAP. Członek Stowarzyszenia Pastelistów Polskich. Prace w zbiorach Muzeum Narodowego i Muzeum Ziemi PAN w Warszawie, Muzeum im. Leona Wyczółkowskiego w Bydgoszczy.

Wystawy będą czynne do 18 czerwca.

Zwiedzanie w reżimie sanitarnym.

Archiwum serwisu

Wyszukiwarka