Marek Cecuła

Urodził się w 1944 roku w Częstochowie. Dzieciństwo spędził w Kielcach, gdzie ocalała z holocaustu rodzina postanowiła rozpocząć życie na nowo. Mając 16 lat w pojedynkę wyruszył na poszukiwanie swojego miejsca. Europa Zachodnia, Izrael, Brazylia…w końcu w 1976 roku dotarł do Stanów Zjednoczonych gdzie osiadł na stałe. Marek Cecuła dziś jest uznawany za jednego z najciekawszych polskich ceramików pracujących za granicą. Co fascynuje go w ceramice? Przede wszystkim tkwiące w tworzywie możliwości, nie tylko czysto fizykalne, ale też zależne od ludzkiej inwencji. Z owej złożonej materii powstać może i zwykły talerz i niepowtarzalne dzieło sztuki. Artystę od wielu lat najbardziej pasjonuje balansowanie na granicy kreacji artystycznej i designerskiej o industrialnym charakterze. Nowojorska pracownia Marka Ceduły stała się w połowie lat dziewięćdziesiątych siedzibą studia Modus Design, którego artysta był założycielem i głównym projektantem. Modus Design łączy sztukę z życiem poprzez nowe spojrzenie na przedmioty codziennego użytku. W propozycjach studia zaskakuje oryginalny pomysł, przełamanie utartych schematów funkcji przedmiotu i doskonała harmonia kształtów. Przedmioty Modus Design mają doskonałe parametry użytkowe, a jednocześnie same w sobie stanowią nietypową dekorację wnętrza. Niektóre, jak czajnik do herbaty Zig Zag, czy misy Criss Cross są stale obecne na wystawach wzornictwa przemysłowego w Europie i w Stanach Zjednoczonych.
Marek Cecuła należy do twórców związanych z nurtem Odrodzenia Rzemiosła (Craft Revival), który w USA w ostatnich latach przeciwstawił się skomercjalizowanej produkcji masowej. Twórczości Cecuły towarzyszą różne stylistyki – od fascynacji tradycyjną porcelaną japońską, przez inspirację Bauhausem i radziecką awangardą do dekonstrukcji. W najważniejszej dla Cecuły do niedawna porcelanie stołowej istotna była też atmosfera rytuału, jakim może być spożywanie posiłku czy picie herbaty. W ostatnich latach artysta odchodzi jednak od „architektury stołu” w stronę prac o bardziej konceptualnym charakterze, mającym zarazem związek z ludzką egzystencją. Najlepszym przykładem są prace z serii Higiena i Skatologia. Ostatnimi czasy Cecuła działa również w obszarze określanym mianem urban design. Przykładem tej działalności może być jeden z ostatnich jego projektów, Stacja, który pojawił się na ulicach norweskiego miasteczka Porsgrunn.
W 1983 roku Marek Cecuła przyjął propozycję nowojorskiej Parson School of Design i od podstaw zorganizował w niej wydział wzornictwa ceramicznego. Opracował program dydaktyczny i przez 20 lat sprawował pieczę nad jego realizacją. Obecnie prowadzi zajęcia w National College of Art and Design w norweskim Bergen