Szabina Góré

Szabina Góré / Góré Szabina

Szabina Góré / Góré Szabina - 1
Autor
Szabina Góré
Rozpoczęcie:
22 marca 2019 r.
godz. 19:00
Zakończenie:
14 kwietnia 2019 r.
godz. 18:00
Lokalizacja:
Galeria Mała, BWA w Kielcach
ul. Kapitulna 2, Kielce

Pokaż na mapie

Opis wydarzenia

W ramach DNI PRZYJAŹNI POLSKO-WĘGIERSKIEJ
A MAGYAR-LENGYEL BARÁTSÁG NAPJÁNAK keretében
BIURO WYSTAW ARTYSTYCZNYCH W KIELCACH
a KIELCEI KORTÁRS MŰVÉSZETI GALÉRIA és a
i
MUZEUM im. OTTÓ HERMANA – GALERIA MISZKOLC
HERMAN OTTÓ MÚZEUM – MISKOLCI GALÉRIA
uprzejmie zapraszają / tisztelettel meghívja Önt
na wernisaż wystawy malarstwa
SZABINY GÓRÉ
GÓRÉ SZABINA
Proszę wejść! / Gyere be!
című kiállításának a megnyitójára.
22 marca (piątek) 2019 roku o godz. 19.00
2019 március 22-én (pénteken) 19:00 órakor
w Galerii Małej BWA
ul. Kapitulna 2, 25-011 Kielce
helyszín: Galeria Mała BWA
ul. Kapitulna 2, 25-011 Kielce

Szabina Góré „Credo artystyczne”:
„Podział świata doświadczanego w różnych wymiarach jest nie tylko podstawowym zagadnieniem nauk przyrodniczych, ale także sztuki. Rozszerzeniem wymiarów przestrzennych jest czas, którego przyjęcie, jako czwartego wymiaru, prowadzi do powstania szczególnych relacji. Świat w swoim codziennym znaczeniu może być trójwymiarowy albo czterowymiarowy, w zależności od tego, czy bierzemy pod uwagę czas, ponieważ jego upływ nie jest pojęciem przestrzennym. Poszukiwanie rzeczywistości przeistacza się w aspekt metafizyczny, w którym rola twórcy również może być zmienna. Dzieła dwuwymiarowe, de facto, jedynie na płaszczyźnie pojęciowej są w stanie uchwycić inne wymiary w sposób abstrakcyjny. Wspólną cechą moich interpretacji jest obecność fikcyjnych modyfikatorów, powstających w różnych wymiarach, które wywierają wpływ na stosunek tego, co jest obecne, do tego, co nieobecne; tego, co jest sztuczne, do tego, co naturalne. U źródeł mojej obecnej twórczości można znaleźć takie pojęcia jak anihilacja, zniszczenie, przemienienie, przeistoczenie się i modyfikacja.
W pracach, które określam jako wnętrza, podjęłam próbę wielowarstwowej konserwacji zjawiskowych postaci, które są umieszczone w „przestrzeni transcendentalnej „. Użycie słowa „konserwacja” obejmuje w tym przypadku, oparte jednocześnie na funkcji i na estetyce, wykorzystanie archaicznego malowania woskiem (enkaustyka). Rozważając fenomen portretów fajumskich, możemy także dzisiaj mówić o wspólnych problemach, takich jak: ponadczasowość, zachowanie/konserwacja, ratowanie, wyrwanie się z czasu, zatrzymanie chwili, które jest paradoksalne, biorąc pod uwagę możliwość ponownego przetopienia wosku i kształtowania go.
Manipulacje przestrzenne we wnętrzach pokoi sprawiają, że przedstawienia mają charakter snu, jakby były wzięte z zaświatów. W tych obrazach używam przypadkowych wzorów o charakterze geometrycznym jako faktury celem wypełnienia powierzchni, a w tym samym czasie jej inne segmenty pokrywam motywami autentycznej ornamentyki, noszącymi konkretne znaczenie. Wyizolowane, wyobcowane z życia postacie pojawiające się na obrazach często nie mają ani twarzy, ani tożsamości, aczkolwiek wydają się znane. Czy nasza tożsamość pochodzi z wewnątrz, czy jest określana przez aspekty zewnętrzne? A może kształtuje się przez oba powyższe czynniki równolegle?
Niepewność ich identyfikacji jest akcentowana poprzez zniekształcenia przestrzenne, a nie za pomocą realistycznej perspektywy. Struktury geometryczne oraz warstwy i wymiary oparte na zostawieniu śladów mają charakter „horror vacui” , a na nich, jako „materiał organiczny”, są nanoszone figury malowane woskiem. Dzięki temu na płaskich formach i kształtach odkłada się, lekko uwypuklająca się ku trzeciemu wymiarowi (dzięki grubości wosku), nowa przestrzeń i jej organiczni bohaterowie. W ten sposób staram się zakwestionować rzeczywistość, budzić niepewność wobec rzeczy, które uważane są za pewne; zapoczątkować opowieść, którą – choć na pierwszy rzut oka wydaje się odosobniona – można jednak rozszerzyć i interpretować wielorako”.

Galeria

O Autorze

Szabina Góré

Urodziła się 22 marca 1988 roku w Kazincbarcika (Węgry).
Studia:
2008–2013
Uniwersytet w Peczu, Wydział Sztuki, kierunek malarstwo, dyplom w pracowni prof. Csaba Hegyi.
Nagrody:
2019
Nagroda Mazsaroff (Miszkolc).
2018
Nagroda Biura Wystaw Artystycznych w Kielcach (wystawa indywidualna) – Triennale Malarstwa Regionu Karpat „Srebrny Czworokąt” (Przemyśl).
2012
Nagroda Malarska im. Ernő Tolvaly, drugie miejsce.
Stypendium:
2018
Stypendium Narodowe na rzecz Młodych Talentów.
Wystawy:
2018
„Como resistir no mundo de hoje?” („Jak stawić opór w obecnym świecie?”), World Social Forum, Galeria Cañizares, UFBA / Canela, Salvador, Brazylia
Triennale Malarstwa Regionu Karpat „Srebrny Czworokąt”, Galeria ARP w Zamku w Krasiczynie, Przemyśl, Polska
X Triennale Groteski, Międzynarodowy Konkurs Groteski w Sztukach Pięknych i Użytkowych, Centrum Kultury im. Árpáda Együda, Galeria Vaszary, Kaposvár, Węgry
THE-MOBILE-POST-CARD-SHOW (wystawa sztuki mail art), Institut für Alles Mögliche, Berlin Art Spring in Berlin Pankow, Niemcy
Triennale Malarstwa Regionu Karpat „Srebrny Czworokąt”, BWA Krosno, Polska
Warsztaty Sztuki Współczesnej nad Balatonem południowym, Szólád, Węgry
Open Visegrad Studio, Český Krumlov, Czechy
View of Women (Przez Pryzmat Kobiet), Konferencja V4, ESAC, Český Krumlov, Czechy
Wystawa indywidualna, Uniwersytet im. Károlya Esterházyego, Comenius Campus, Sárospatak, Węgry
IV Wystawa Sztuk Pięknych w Óbuda, Galeria „Esernyős”, Budapeszt, Węgry
XXIV Wystawa Zimowa w Miszkolcu, Galeria Miszkolc, Węgry.
2019
Mail Art Project Roze Hokjes / Pink Pigeonholing (projekt sztuki mail art „Różowe kategoryzowanie”), Galerie Tuur, Venlo, Holandia
Wystawa indywidualna „Jeszcze nie – Już nie”, Galeria Miejska, Nyíregyháza, Węgry
Program rezydencyjny, ESAC Český Krumlov, Czechy.