Srebrny czworokąt 2015 – Międzynarodowe Triennale Malarstwa Regionu Karpat

Zapraszamy na wystawę – dziewiątą edycję Międzynarodowego Triennale Malarstwa Regionu Karpat – SREBRNY CZWOROKĄT 2015 Dnia 21 października 2016, o godz. 18:00 do...

Galeria Górna

Rozpoczęcie: 21 października 2016, g. 18:00
Zakończenie: 10 listopada 2016

Zapraszamy na wystawę – dziewiątą edycję Międzynarodowego Triennale Malarstwa Regionu Karpat – SREBRNY CZWOROKĄT 2015

Dnia 21 października 2016, o godz. 18:00
do Galerii Górnej BWA w Kielcach, ul. Kapitulna 2, 25-011 Kielce
On 21 October, 2016 at pm 18:00
To the Upper Gallery BWA in Kielce, Kapitulna 2 street, 25-011 Kielce, Poland

Temat przewodni Ja i inni w trzecim tysiącleciu sformułował prof. Aurel Chiriac, historyk sztuki i krytyk z Rumunii, kurator artystyczny Triennale 2015. Formuła dla całego Triennale jest jedna 1 M².  Prace wykonane w technikach: pastele, akwarela, lawowanie, malarstwo akrylowe, olejne, kolaż. Artyści z Polski, Słowacji, Ukrainy, Węgier i Rumunii: Andrejkow Arkadiusz / PL, Biro Eszter / H, Błońska Justyna / PL, Błoński Tadeusz / PL, Bohnstedt Gavrilas Gabriela Diana / RO, Broniševský  Vladimír / SK, Bucher Miroslav / SK, Burai István / H, Chrobak Urszula / PL, Cieszyńska Elżbieta / PL, Cywicki Łukasz / PL, Drozd Witek Małgorzata / PL, Dudar Halyna / UA, Duracz-Gil Iwona / PL, Fátyol Zoltán / H, Grzegorz Frydryk / PL, Gaieva Alina / UA, Gajdán Zsuzsa / H, Garbar Zoryana / UA, Ghinea Laura / RO, Gil Łukasz / PL, Gonda Zoltán / H, Grela Aleksandra / H, Haba Marek / PL, Hałasa Paweł / PL, Iosif Paul Les / RO, Jajko-Sankowska Dorota / PL, János Pataki – Tibor Urbán / H, Janowska-Augustyn Joanna, Kałamarz-Kucz Anna / PL, Király Gabriela Luciana / RO, Láng Eszter / H, Lukács Gábor / H, Lutsyk Volodymir / UA, Mikhnovskyy Sergiy / UA, Nalepa Bartosz / PL, Opaliński Roman / UA, Pacześniak Rafał / PL, Palotai Erzsébet / H, Panas Aneta / PL, Papiu Greti-Adriene / RO, Petrehuş  Dorel / RO, Pieprzyk Mirosław / PL, Polenik Elżbieta / PL, Popan Ioana / RO, Rolniak Tomasz / PL, Rostkowska Nina / PL, Roşu Aurel / RO, Rułka Andrzej / PL, Sankowski Jarosław / PL, Skrynnyk-Myska Daryna / UA, Stabryła Sylwester / PL, Stetsula Volodymyr / UA, Ştiop Teofil Ioan / RO, Suciu Nicolae / RO, Szal-Porczyńska Barbara / PL, Szczepkowski Jan / PL, Turcsányi  František / SK, Weiss Edward / SK, Wojtanowski Łukasz / PL, Wota Renata / PL, Ihor Yanovych / UA, Závacká Emilia / SK


Generalnym organizatorem Triennale jest Galeria Sztuki Współczesnej w Przemyślu / Instytucja Kultury Województwa Podkarpackiego. We współpracy z Muzeum Narodowym Ziemi Przemyskiej w Przemyślu, Zespołem Zamkowo-Parkowym w Krasiczynie, Przemyskim Centrum Kultury i Nauki ZAMEK, Centrum Kultury Zamek, BWA w Krośnie, BWA w Rzeszowie, BWA w Kielcach oraz partnerami zagranicznymi: Muzeum w Rumunii; Galerią Kosice na Słowacji; Lwowską Narodową Akademią Sztuki na Ukrainie; Austriackim Forum Kultury; Herman Otto Muzeum na Węgrzech; Galeria Miskolci na Wegrzech.


Ja i inny w trzecim tysiącleciu

Przez całą historię ludzkości relacja ja – inny stanowiła temat refleksji nie tylko głęboko osadzonej, lecz, możemy powiedzieć, nieuchronnej. Każda konstrukcja ideologiczna – od filozoficznej po działania w sferze wydarzeń artystycznych – o ile nie zaczynała się od niej, musiała przynajmniej uwzględniać tę relację. Ostatecznie kultura to zradykalizowany dialog z innym, w zależności od potencjału duchowego, moralnego, a nawet technicznego momentu historycznego, w którym dochodzi do tego wejścia w związek z. Mówię o wejściu w związek, ponieważ mamy do czynienia z różnymi zakresami i odmiennymi sposobami: może być mowa o dialogu, ale równie dobrze
o negacji; o głębokim zrozumieniu, ale i o oskarżającej powierzchowności.

Relacja ja – inny nie sprowadza się tylko do elementów indywidualnych relacji. To w rzeczywistości najbardziej subiektywne i autentyczne odniesienie się „zapoczątkowane” wraz z zyskaniem świadomości siebie i pojęcia odmienności zindywidualizowanego i niepowtarzalnego bytu. Jednak ten ułamek ja –inny zawiera w sobie przestrzeń bezgranicznej różnorodności. W końcu historia idei to długotrwała dyskusja, uwzględniająca postawy czasami radykalnie odmienne w tej kwestii. Relacje jednostka – jednostka, jednostka – społeczeństwo, człowiek – ludzkość, człowiek – bóstwo są, prawdopodobnie, najbliższe myśli artystycznej. Jednakże relacja ja – inny zawiera się w relacjach między ideami, mentalnościami, kulturami, religiami. Ma „biografię” konceptualną, tak bardzo widowiskową wewnętrzną architekturę ideologiczną, tak okazałą, że jakakolwiek próba jej ponownego przemyślenia, szczególnie za pomocą środków plastycznych, wiąże się nie tylko z wyrafinowaniem stylistycznym, lecz z samą kondycją artysty w świecie. Zmiany, których wszyscy doświadczamy – zmieniły się tysiąclecia, otaczające nas społeczeństwa nieustannie próbują kształtować nowe formy, mówimy o zderzeniu cywilizacji, ale i globalizacji, tęsknimy za określoną odmianą ekumenizmu społeczeństwa europejskiego, ale miotamy się, jeśli chodzi o sprawę tożsamości narodowej. Z jednej strony cywilizacje mieszają się, a z drugiej rozdzielają brutalnie
i boleśnie – sprawiają, że zaproponowana tematyka jest tylko punktem odniesienia.

Właśnie dlatego teraz, na początku tysiąclecia, malarz europejski – w zasadzie artysta plastyk – ma nie tylko możliwość pochylenia się nad tą relacją, lecz nawet obowiązek omówienia pojęcia, wyrażenia go w sposób teoretyczny, aby on sam mógł znaleźć dla siebie miejsce w świecie, w którym żyje, ale i w swoim wewnętrznym kosmosie. Jedynie w ten sposób dochodzi do dialogu poznawczego, dzięki któremu dostrzegamy efemeryczną istotę rzeczy, odmienne cechy, które w dziwny sposób nas zbliżają, ale i wspólne rysy, jakie – co dziwniejsze – dzielą nas. Odpowiedź na pytanie: czy znamy i rozumiemy innego? oczywiście nasuwa pytanie: czy inny mnie rozumie i zna? Na linii ja –i nny mogłyby znajdować się (jeszcze raz powtarzam) jakiekolwiek wyrażenia.

Naszym zdaniem Euroregion Karpacki odpowiada zaproponowanemu przez nas projektowi, ponieważ w tym miejscu współżyły cywilizacje Wschodu i Zachodu, co miało fundamentalne znaczenie dla kształtowania modelu kulturowo-artystycznego, w ramach którego każda grupa etniczna dawała o sobie znać i nadal daje, promując zarówno wartości własne, jak i wspólne. Triennale stoją pod znakiem dialogu – poznania, w sferze malarskiej, relacji między wartościami humanistycznymi uformowanymi w różnych kulturach. W grę wchodzi także duma z organizacji i upowszechniania wydarzenia ekspozycyjnego, które wyróżnia się poprzez swój szczególny charakter na tle tego typu realizacji, zwłaszcza europejskich. Solidarność malarzy, tj. artystów plastyków z Euroregionu Karpackiego, powinna stanowić przykład tego, co znaczy – bądź obecny, czerp inspiracje
z modelu kulturalno-artystycznego równie żywotnego, jak dynamicznego. Właśnie dlatego zaproponowany temat nie tylko jest wyjątkowo obszerny, ale prawie nieunikniony w przypadku plastyków eurokarpackiej geografii duchowej.

Poprzez wybór tematu ujednoliconej różnorodności w ramach IX edycji Triennale Malarstwa „Srebrny Czworokąt” pragniemy, za sprawą społeczności malarzy, doprowadzić do zbliżenia ludzi, rozbudzeniu ich świadomości, kształtowania postawy szacunku wobec siebie, co jest warunkiem sine qua non zrozumienia innego.

 Prof. Aurel Chiriac – Kurator Artystyczny Triennale