PRZEDWIOŚNIE 44

PRZEDWIOŚNIE 2021

Biuro Wystaw Artystycznych w Kielcach zaprasza na pokonkursową wystawę 44. Interdyscyplinarnego Konkursu Plastycznego Województwa Świętokrzyskiego PRZEDWIOŚNIE 2021. PRZEDWIOŚNIE jest platformą szerokich konfrontacji i...

Galeria Górna, Galeria Dolna

Rozpoczęcie: 25 czerwca 2021, g. 17:00
Zakończenie: 30 lipca 2021

Biuro Wystaw Artystycznych w Kielcach zaprasza na pokonkursową wystawę 44. Interdyscyplinarnego Konkursu Plastycznego Województwa Świętokrzyskiego PRZEDWIOŚNIE 2021.

PRZEDWIOŚNIE jest platformą szerokich konfrontacji i spotkań plastycznych świętokrzyskich artystów. Do tegorocznego konkursu 90 artystów związanych z regionem zgłosiło 255 prac.

Dwa ostatnie lata, 2020 i 2021, na pewno pozostaną w pamięci wszystkich jako czas koronawirusa, rosnącej skali zachorowań i zgonów, lata, w których
życie toczyło się pod znakami strachu przed zarażeniem, pandemicznych restrykcji, zamknięcia, izolacji, zdalnej pracy i masek na twarzach. Ale bieżący rok 2021 stał się także rokiem nadziei, wiary w naukę, w skuteczność szczepień, przełamania kryzysu, a także powolnego otwierania się i odzyskiwania poczucia bezpieczeństwa.

Pomimo tego wszystkiego – sądząc po ilości prac, zgłoszonych do tegorocznej edycji Interdyscyplinarnego Konkursu Plastycznego Województwa Świętokrzyskiego Przedwiośnie 44 – te dwa lata czasu „zarazy” nie były dla twórczości artystycznej latami straconymi. W przededniu obrad jury, zgłoszonych 255 prac autorstwa 90 autorów stworzyło duży i bardzo urozmaicony zbiór różnych form sztuki, postaw i konwencji artystycznych. Pomimo tego, że – zgodnie z zasadami konkursu – nie wszystkie z tych prac zobaczymy na wystawie pokonkursowej – ten potencjał twórczy na pewno znajdzie swoje odzwierciedlenie w prezentacji kolejnej edycji KAPITAŁU SZTUKI, która, po tegorocznej pandemicznej absencji, wróci do galerii BWA w styczniu 2022 r. Kształt prezentacji PRZEDWIOŚNIE 44 sformowało trzyosobowe jury: artysta grafik prof. Mirosław Pawłowski, artysta malarz prof. Bogdan Bachorczyk oraz artysta rzeźbiarz dr Tomasz Domański. Kierując się surowym kryterium oryginalności, profesjonalizmu i nowoczesności, zaakceptowało i zakwalifikowało do wystawy 89 prac 48 autorów. Przy tak dużej redukcji dzieł powtarzane często stwierdzenie, że już kwalifikacja do wystawy pokonkursowej jest nagrodą, nabiera tym większej wyrazistości…

Niewątpliwie, sądząc po ilości nagród i wyróżnień przyznanych w tej dyscyplinie – bo aż sześć – najwięcej poszukiwanych cech odkrywczości i kreatywności jury doszukało się w fotografii. Znalazło to już odzwierciedlenie w jednogłośnie przyznanej GRAND PRIX – Nagrody Prezydenta Miasta Kielce, dla zestawu monochromatycznych, ciemnych portretów zatytułowanych „Konterfekt”, których autorem jest Arkadiusz Sędek. Artysta dobrał znakomicie materiał do swojej oryginalnej koncepcji. Cykl, zdominowanych przez matową czerń kompozycji, został wykonany na wielkoformatowych, kwadratowych podkładach z grubego, przezroczystego sztucznego tworzywa. Z jego prześwitującej struktury i z dominującej czerni mgliście wyłaniają się miękkie, o ton tylko jaśniejsze plamy, sugerujące zaledwie bardzo ogólne kształty, które mogą kojarzyć się z fragmentami twarzy.

Technika fotografii została tu wprzęgnięta w proces tworzenia dzieł, które wychodzą daleko poza jej realizm i dosłowność. Kolejny nagrodzony fotografik to Grzegorz Sideł – zdobywca Nagrody Burmistrza Miasta i Gminy Busko- Zdrój. Uznanie jury zdobyły jego – reprezentujące klasyczną fotografię – minimalistyczne zimowe krajobrazy. Oparte na ostrym kontraście bieli i czerni oraz pustki i „rysunkowego”, oszczędnego zapisu z nagich gałęzi drzew i traw, emanują delikatnością i wyrafinowaniem kompozycji. Zupełnie inne podejście do fotografii reprezentuje kolejny nagrodzony fotograf Cezary Łutowicz (Nagroda Wodociągów Kieleckich).

Jury doceniło jego sposób przetworzenia fotograficznych motywów w barwne, abstrakcyjne i graficzne rytmy, pulsujące układem drobnych form, dodatkowo podkreślonych użyciem ostrych, skontrastowanych kolorów. Nagroda Wojewody Świętokrzyskiego przypadła również fotografii: „Ćwiczenia ze smutku”, to niepokojąca, dwuczęściowa praca, której autorką jest Martyna Jastrzębska. Jedna jej część przedstawia głowę kobiety, której twarz pokrywa biała, niekształtna, miękka i obwisła maska (z ciasta?). Dopełnia ją druga fotografia – to skadrowany fragment struktur szarego błota, w których można się doszukać zarysów ludzkiej twarzy. Kolejna fotograficzka – Magdalena Wolff – została laureatką Nagrody TVP Kielce. Jej dyptyk „Gravitatio” to motywy umiejętnie skadrowanych fragmentów ścian i urządzeń technicznych, znakomicie skomponowany w jedną, harmonijną – i abstrakcyjną w charakterze – całość. Pełnej gamy konwencji fotograficznych
dopełniają uhonorowane wyróżnieniem inscenizowane „martwe natury”, których autorem jest Krzysztof Zając. „Apostazja” i „Operacja sars” to plastyczne metafory pojęć i sytuacji, zbudowane ze starannie dobranych przedmiotów oraz związanych z nimi symbolicznych odniesień i skojarzeń. Poza precyzją przesłania, zachwyciły jurorów również perfekcją kompozycji i wykonania technicznego.

Poza dominującą fotografią zostały docenione także znakomite dzieła wykonane w innych technikach plastycznych.
Laureatem wysokiej, drugiej z kolei Nagrody Marszałka Województwa Świętokrzyskiego został Henryk Królikowski. Jego wielkoformatowe doskonałe linoryty są przykładem zarówno wirtuozerii technicznej, jak i dzieł sztuki graficznej na najwyższym poziomie artystycznym. „Ni to statek, ni to arka” – wspólny tytuł obu prac kieruje widza w stronę zamierzonych przez artystę treści, jednocześnie przyciągając jego uwagę do perfekcyjnej materii drobnych kresek i punktów, zagęszczających się w syntetyczny kształt statku. Kolejnym zauważonym przez jury grafikiem jest Stanisław Świeca. Jego znakomite, precyzyjne, rytmiczne i linearne gipsoryty zdobyły dla niego wyróżnienie honorowe.

Rafał Urbański – zdobywca Nagrody Biura Wystaw Artystycznych w Kielcach – przedstawił instalację z cyklu „Martwe piksele” zatytułowaną „Ślad cyfrowy”. Złożona z dwóch nadmuchanych poduszek z przezroczystego plastiku oraz smartfonów, tabletów, ładowarek i słuchawek, zwraca uwagę na osaczenie nas przez elektroniczne narzędzia przekształcające nasz świat: z jednej strony poprzez sączenie w nasze oczy i umysły jego wirtualnej, bezcielesnej wersji, z drugiej zaś, poprzez fizyczne zaśmiecanie go rosnącymi ilościami toksycznych niejednokrotnie odpadów, niszczących środowisko naturalne. Z kolei Nagrodę Biura Wystaw Artystycznych w Sandomierzu otrzymał zestaw wielkoformatowych, oryginalnych wycinankowych kolaży autorstwa Tamary Maj. Wycięte z czystej, białej, poliestrowej włókniny i wielowarstwowo nałożone, zwracają uwagę czystością zgeometryzowanej, abstrakcyjnej kompozycji. Oprócz ogromnej inwencji twórczej i kreatywności ich autorki, są także wyrazem jej niezmiernej pracowitości, cierpliwości i wybitnych umiejętności manualnych.

Nagroda Związku Polskich Artystów Plastyków przypadła również pracy wykonanej w technice kolażu: to w kolorach ziemi utrzymana kompozycja zatytułowana „Ładny wzorek był na tym pudełku”, której autorką jest Urszula Wolska. Laureatem Nagrody Hotelu Bristol ART & Medical SPA w Busku-Zdroju został natomiast Marek Osman. Nagrodzone zostały jego minimalistyczne, zaangażowane społecznie plakaty; „Remember Fukushima” oraz „Childhood memory (Charnobyl)”.

Tradycyjnie, głównemu konkursowi towarzyszył również konkurs na plakat PRZEDWIOŚNIE 44. Jury najwyżej oceniło plakat projektu Jakuba Święcickiego. Poza listą nagrodzonych pozostało wiele znakomitych prac, tworzących wspólnie wysoki poziom artystyczny tegorocznej edycji PRZEDWIOŚNIA. Ostra selekcja do wystawy uczyniła ich obecność w jej przestrzeni jeszcze bardziej wyrazistą, podobnie jak ich relacje względem siebie.

Gratuluję wszystkim zakwalifikowanym do wystawy artystom – ale gratuluję także wszystkim, którzy wzięli udział w konkursie, nie poddając się trudom ciężkich czasów i wszechobecnemu stresowi. Ogromnie dziękuję sponsorom PRZEDWIOŚNIA 44 – fundatorom nagród konkursowych. Dziękuję za wsparcie zarówno świętokrzyskich artystów w trudnym, kryzysowym czasie – jak i BWA w jego organizacyjnych trudach. Wspólnymi siłami zachowaliśmy ciągłość organizacji PRZEDWIOŚNIA – jednego z najstarszych środowiskowych konkursów plastycznych w Polsce i najcenniejszej dorocznej
prezentacji potencjału twórczego świętokrzyskiego środowiska plastycznego.

Wyrażam nadzieję, że ta znakomita wystawa po raz kolejny utwierdzi wszystkich w przekonaniu, że warto wspierać kulturę i sztukę – i że warto w nich uczestniczyć, oraz z ich bogactw i wartości korzystać.

Stanisława Zacharko-Łagowska
Dyrektor BWA w Kielcach