wystawa zbiorowa

Przegląd fotografii w technikach dawnych i alternatywnych

Przegląd fotografii w technikach dawnych i alternatywnych - 1
Autor
wystawa zbiorowa
Rozpoczęcie:
28 kwietnia 2023 r.
godz. 17:00
Zakończenie:
16 czerwca 2023 r.
godz. 18:00
Lokalizacja:
Biuro Wystaw Artystycznych w Kielcach
ul. Kapitulna 2, Kielce

Pokaż na mapie

Opis wydarzenia

Wystawa przygotowana w ramach Festiwalu Fotoperyferie 2 zorganizowana we współpracyFundacją im. Kieleckiej Szkoły Krajobrazu prezentowana w Galerii Dolnej BWA w Kielcach.

„Przegląd fotografii w technikach dawnych i alternatywnych” odbywa się w Galerii Dolnej BWA w Kielcach już po raz trzeci – a po raz drugi w ramach Festiwalu Fotograficznego FOTOPERYFERIE, którego jest istotną częścią. Ta istotność polega na wypełnianiu formuły tego nowego kieleckiego Festiwalu, który z założenia penetruje i przedstawia „obrzeża – peryferie” szerokiego nurtu fotografii artystycznej. To tam właśnie sytuują się kreacje artystyczne tworzone zarówno w technikach dawnych i alternatywnych, jak i te – z kategorii sztuki współczesnej – w których fotografia pełni rolę jednego z istotnych środków wyrazu.

Sam „Przegląd fotografii w technikach dawnych i alternatywnych” – z częściowymi modyfikacjami – odbywa się według zasad ustalonych przez twórców jego koncepcji: Janusza Drobisza i Damiana Gaszczyka, którzy uprzednio realizowali go w śląskich galeriach Katowic, Zabrza i Bytomia.

Zważywszy na rosnącą z roku na rok liczbę uczestników – w tegorocznej edycji to 67 osób, które zgłosiły do wystawy w sumie 303 fotografii – te „peryferie” jawią się jako przestrzeń niezwykle pojemna. Pojemna nie tylko ilościowo, ale także jakościowo, czego dowodzi pełnia różnorodności zarówno oryginalnych technik jak i indywidualnych postaw artystycznych.

W zbiorze 225 prac, z których ostatecznie została sformowana wystawa, zawierają się wszystkie główne tematy dotykane przez fotografię: od krajobrazu, również urbanistycznego, poprzez portrety, akty, martwe natury aż po kompozycje o charakterze symbolicznym i abstrakcyjnym. Twórcy fotografii w „technikach dawnych” w sposób naturalny rezygnują z często dynamicznego i pełnego szczegółów dokumentu i tematów, których istotą jest żywa kolorystyka – czyli tych, które najlepiej sprawdzają się realizowane na typowych papierach fotograficznych, dających gwarancje ostrości i precyzji. Ich głównym celem bowiem jest wykorzystanie szczególnych efektów plastycznych oferowanych przez specyfikę wybranej techniki, niejednokrotnie dodatkowo obciążonych dużą dozą przypadkowości. Nieprzewidywalność – ale i niepowtarzalność kolejnych odbitek w dużej mierze stanowi o ich wartości i unikatowości. To także sprawia, że praca nad każdym zdjęciem to rodzaj pełnej przygód podróży, w której pozornie oswojona droga niejednokrotnie zaskakuje i otwiera się na nowe przestrzenie. Sprawdza się też i tutaj powiedzenie że „podróże kształcą”; dogłębna znajomość chemicznych odczynników, form i czasów naświetlania, gatunków papieru, filtrów i innych technologicznych subtelności przychodzi wraz z doświadczeniem i uczeniem się na własnych błędach… Na pewno ten rodzaj fotografowania i opracowywania zdjęć uczy cierpliwości, niezwykle istotnej w żmudnym procesie zmagania się z oporną – i często dosłownie toksyczną – chemiczną materią.

Wydaje się, że jedną z przyczyn wyraźnego renesansu popularności dawnych technik fotograficznych jest poniekąd „odcieleśnienie” fotografii w technikach cyfrowych. Podobne tendencje – i wynikające z podobnego powodu – zauważalne są także w grafice artystycznej. Dialog artysty z materią, budowanie obrazu: fotograficznego, graficznego i każdego innego, w drodze kompromisu pomiędzy jej ograniczoną fizycznością a ideową autorską koncepcją, twórcze otwarcie się na działania przypadku, jest procesem niezwykle fascynującym. To proces, który wiedzie każdego artystę do samopoznania, do wgłębiania się we własną podświadomość – i do wzbogacania świadomości o potrzebną mu unikatową wiedzę; także tę o samym sobie.

Formalna i treściowa różnorodność, plastyczna atrakcyjność, oryginalność, a także wyraźne indywidualne cechy każdej ze zgromadzonych na Przeglądzie prac, świadczą o tym, że ich twórcy zarówno tę wiedzę, jak i głęboką artystyczną świadomość zdecydowanie osiągnęli.

Kurator festiwalu: Stanisława Zacharko-Łagowska

O Autorze

wystawa zbiorowa

Uczestnicy wystawy:
1. Bilicka Małgorzata
2. Borucka Zuzanna
3. Cichoszewska Monika
4. Duszejko Piotr
5. Fedorowicz Joanna
6. Fleks Adam
7. Gajewski Mariusz
8. Ganszczyk Damian
9. Gietka Łukasz
10. Golosz Arkadiusz
11. Grabowska Anna
12. Grzyb Tomasz
13. Hawrył Sylwester
14. Hertmann Mariusz
15. Heyke Krzysztof Jan
16. Jarecka Monika
17. Jasica Justyna Anna
18. Kalua Kryńska Katarzyna
19. Kolarz Marzena
20. Kozłowski Jacek M.
21. Kruk Przemysław
22. Krzyk Remigiusz
23. Kucharczyk Piotr
24. Kulesa Zuzanna
25. Langman Piotr
26. Laskowska Ewa
27. Łata Katarzyna
28. Maciusowicz Izabela
29. Michalczewska Monika
30. Miranowicz Mirosław
31 Moroz Michał
32. Najder Andrzej
33. Navarra Katarzyna
34. Niemira Izabella
35. Niesyto Mirosław
36. Nowak Małgorzata
37. Olszowski Piotr
38. Ostrowska Alina
39. Ostrowski Greg
40. Paciura Wojciech
41. Pastuszka Maciej
42. Pietka Katarzyna
43. Popiołek Dominika
44. Radomski Mirosław
45. Roman Paweł
46. Rosińska Kamila
47. Rybczyńska Katarzyna
48. Sajkiewicz-Kręt Małgorzata
49. Sobczak Monika
50. Sochacki Janusz
51. Stefaniak Dariusz
52. Stefańska Agnieszka
53. Strzoda Krzysztof
54. Susuł Tomasz
55. Suszycka Iwona
56. Szudra Piotr
57. Szymanowski Lech
58. Tomczyk Paweł
59. Wesołowski Marek
60. Węcławski Piotr Wiktor
61. Wiktor Andrzej
62. Wilk Barbara
63. Wójcicki Tomasz
64. Wróbel Ksawery
65. Wróblewska Anna
66. Żemełko Paweł