Stanisława Zacharko - Łagowska
Tło do autoportretu

Opis wydarzenia
Tematem tej wystawy jest PRACA.
Taka PRACA, która sama wybiera człowieka. Prowadzi go od dzieciństwa – od świadomości odpowiednich zdolności i predyspozycji, poprzez lata ich rozwijania stosownym wykształceniem, aż pod próg miejsca, w którym życzy sobie się spełniać. A potem po wyboistej, krętej – ale wznoszącej – ścieżce zawodowej kariery.
To PRACA, która bardzo dużo wymaga: pełnego zaangażowania, komunikatywności i empatii, ciągłego uczenia się i otwierania na nowe, kreatywności – i częstego porywania się z motyką na słońce. A hojnie płaci tylko własną walutą: przyjaźniami twórczych i wrażliwych ludzi, codzienną radością działania oraz satysfakcją z pozytywnych rezultatów swoich wysiłków.
To także PRACA, która rozwija i stwarza ku temu możliwości. Uchyla bramy rozumienia rzeczy z tego i nie z tego świata, poszerza świadomość, budzi głód piękna, wiedzy, ludzi, bogactwa natury i kultury.
Wypełnia życie wiarą, że poprzez nią można zmienić świat. Która kształtuje osobowość i hartuje charakter, a człowieka zmienia w Człowieka. I uśmierza lęk przed sensem „Przypowieści o talentach”…
To taka PRACA, jaką każda praca być powinna. Taka właśnie, jaką była MOJA PRACA.
O Autorze
Stanisława Zacharko - Łagowska
Wystawa Stanisławy Zacharko-Łagowskiej Tło do Autoportretu, podsumowująca jej 40-letnią karierę w Biurze Wystaw Artystycznych (BWA) w Kielcach, w tym ponad 13 lat na stanowisku dyrektorki, ma miejsce w Galerii Górnej BWA w Kielcach.
Stanisława Zacharko-Łagowska rozpoczęła pracę w BWA we wrześniu 1985 roku, a od 2013 roku kierowała instytucją w nowej siedzibie przy ulicy Kapitulnej. Jej działalność obejmowała organizację licznych wystaw, w tym cyklicznych projektów i konkursów takich jak „Przedwiośnie”, „Definicja przestrzeni”, „Litho- Międzynarodowe Trienalle Litografii”, a także szeroką współpracę z artystami polskimi i zagranicznymi.
Ekspozycja ma charakter dokumentacyjny i instalacyjny, odzwierciedlając wieloletnią działalność artystki jako dyrektor BWA, historyka sztuki, kuratorki i organizatorki wystaw. Centralnym elementem wystawy jest instalacja wykonana z kopert, które zbierała przez ponad 11 lat. Koperty te, związane z korespondencją urzędową oraz zaproszeniami od artystów i galerii z Polski i zagranicy, symbolizują ogrom pracy administracyjnej i artystycznej wykonywanej na stanowisku dyrektora.
Wystawa prezentuje także uporządkowane archiwa, w tym katalogi z tekstami Zacharko-Łagowskiej, dokumenty oraz inne materiały związane z jej działalnością kuratorską i krytyką sztuki. Ekspozycja stanowi swoiste pożegnanie z BWA, zamykając owocny etap w jej życiu zawodowym. Jak sama podkreśla, wystawa jest formą komunikacji z widzami, zgodną z artystyczną tradycją galerii, którą współtworzyła przez dekady.