Magdalena Moskwa

Magdalena Moskwa & Małgorzata Wielek-M – Niebo musi się przepalić

Biuro Wystaw Artystycznych w Kielcach zaprasza do Galerii Górnej na wystawę malarstwa Magdaleny Moskwy i Małgorzaty Wielek-M „Niebo musi się przepalić”. Wernisaż 24...

Galeria Górna

Rozpoczęcie: 24 maja 2019, g. 18:00
Zakończenie: 14 czerwca 2019
Cały ten smutek wypływa z nosa, 80x100, 2019
Zbieraczka ziemniaków, 70x90, 2017
M.-Moskwa-8
M.-Moskwa5
M.-Moskwa-4

Biuro Wystaw Artystycznych w Kielcach
zaprasza do Galerii Górnej
na wystawę malarstwa
Magdaleny Moskwy i Małgorzaty Wielek-M
„Niebo musi się przepalić”.
Wernisaż 24 maja o godz. 18.

Magdalena Moskwa zajmuje się malarstwem, fotografią, haftem, tworzy obiekty – ubrania o nieużytkowym charakterze. W malarstwie, fotografii i obiektach interesuje ją pogłębiony psychologicznie portret, w którym ciało stanowi formę relikwiarza – „puszki na ducha”. Jej wcześniejsze prace dość bliskie są „klasycznym” portretowym wizerunkom. Nie chodzi w nich jednak o wierność w oddaniu rysów twarzy, lecz o wydobycie esencji i energii. Z czasem w jej malarstwie obok wizerunków ludzi pojawiły się fragmenty ciała: dłonie oraz zakamarki cielesności – uszy, pępek, źrenice, tkanki, sploty jelit i kosmyki włosów. Te oddane ze starannością „fragmenty” są także portretami – w odczuciu autorki – intymniejszymi niż podobizny twarzy. Równolegle z modyfikacją tematyki zmianie uległa materia i technologia malarska. W 2004 r. podobrazie płócienne zastąpione zostaje zaprawą kredową na desce, która umożliwia autorce reliefowe opracowanie powierzchni w celu oddania iluzji pulsowania, miękkości, ciepła ciała, penetrację w głąb obrazu, instalowanie małych obiektów, włosów, błon, iluzji powłok i organów. „(…) przez ten gest autorka realnie i symbolicznie dokonuje utożsamienia obrazu z ciałem. Maluje już nie obrazy ciała, ale ciało obrazu… Sam obraz staje się materią »cielesną«”. Śledząc malarstwo Magdaleny Moskwy na przestrzeni lat, odnosimy wrażenie powolnego, nieustannego zbliżania się od ogólnego wizerunku do najdrobniejszych fragmentów ciała, skóry, a nawet wnętrza ciała. Ostatnio wzmagająca się haptyczność, gładkie i miękko uformowane powierzchnie budzą chęć dotykania obrazu. Te „zbliżenia” – w najnowszych obrazach graniczące z przedstawieniami abstrakcyjnymi – w odczuciu autorki pozwalają jej wyrzucić poprzez obraz czystszy i bardziej uniwersalny ładunek ekspresji i energii. Obiekty – ubrania tworzone przez Magdalenę Moskwę są formą mentalnych kombinezonów, specyficznych kostiumów zbierających odciski ciała.
2015 – Gwarancje Kultury 2015 w kategorii Sztuki wizualne
1996 – Dyplom w PWSSP im. Wł. Strzemińskiego w Łodzi (Wydział Tkaniny i Ubioru, Katedra Druku na Tkaninie)
1994 – Stypendium Ministra Kultury i Sztuki.
Udział w licznych wystawach indywidualnych i zbiorowych. Współpraca z Teatrem im. Stefana Jaracza w Łodzi. Kostiumy do przedstawień teatralnych pt. „Makbet” i „Otchłań” w reż. Mariusza Grzegorzka.

Małgorzata Wielek-M urodziła się w 1976 w Limanowej. W latach 1997 – 2002 studiowała na ASP w Krakowie na wydziale malarstwa. W 2009 r. na macierzystej uczelni obroniła doktorat pt. „Badanie serca”. Zajmuje się malarstwem sztalugowym. Brała udział w ponad 100 wystawach zbiorowych i blisko 30 indywidualnych.
W 2017 r. zdobyła II nagrodę na IV Piotrkowskim Biennale Sztuki. W 2016 r. – Grand Prix Nagrodę Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego na 4. Triennale Polskiego Malarstwa Współczesnego – Jesienne Konfrontacje w BWA Rzeszów. W 2015 r. zdobyła Nagrodę specjalną na III Piotrkowskim Biennale Sztuki w Piotrkowie Trybunalskim. W 2012 r. znalazła się w finale międzynarodowego konkursu Strabag w Wiedniu. W 2011 r. była nominowana do Paszportu Polityki w kategorii sztuki wizualne. W 2010 r. otrzymała I nagrodę na 8. Triennale Małych Form Malarskich – Toruń 2010 w Galerii Sztuki Wozownia w Toruniu. W latach 2010 – 1012 była współtwórczynią i koordynatorką międzynarodowego projektu artystycznego Przedmieścia realizowanego przez ASP w Krakowie z partnerami z Wiednia i Ostrawy.
Organizatorka ogólnopolskiego konkursu Zakłócenia oraz kuratorka Fosfor Art Gallery w Krakowie. Profesor na Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie na Wydziale Sztuki.