Marek Cecuła – Niebo Kielc

MAREK CECUŁA. NIEBO KIELC.

AUDIODESKRYPCJA z kodem QR do odczytu, znajdującym się na tablicy umieszczonej przy pracy w powierzchni płyty chodnika.

Tytuł dzieła: NIEBO KIELC

Autor: MAREK CECUŁA

Data powstania: 2025

Materiał/Technika:  Szkło warstwowe klejone, hartowane, powłoka lustrzana, stal nierdzewna

Wymiary: Długość: 210 centymetrów, szerokość: 210 centymetrów, wysokość: instalacja wpuszczona jest na głębokość 5 cm w grubość chodnika.

Kierunek/styl: Sztuka współczesna- site specific / Instalacja w przestrzeni publicznej

Miejsce ekspozycji: Kielce, Plac Najświętszej Maryi Panny przed bazyliką katedralną (w obrębie terenu rekreacyjnego z zielenią i ławeczkami) przy pomniku poświęconym Ks. Piotrowi Ściegiennemu.

Instalacja przedstawia kwadratową taflę lustrzaną o powierzchni 4 metrów kwadratowych, posadowioną na wybrukowanym granitową kostką i prostokątnymi płytami, lekko pochyłym placu. Powierzchnia tafli wykonana ze szkła hartowanego jest zlicowana z powierzchnią chodnika. Lustro płynnie i harmonijnie łączy się z powierzchnią placu. Jest osadzone w ramie ze stali nierdzewnej, która ukryta w nawierzchni chodnika została zaizolowana przed wilgocią, co uniemożliwia przedostanie się wody pod taflę szkła.

Rzeźba jest całkowicie płaska, gładka i jednolita. Nawierzchnia jest bez stopni, krawężników czy uskoków i umożliwia bezpośrednie dojście i interakcję z rzeźbą z każdej strony.

Podchodząc od strony Placu Zamkowego przed Muzeum Narodowym lub idąc z dołu Placu od ulicy Jana Pawła II, taflę można obejść dookoła. Stojąc przy krawędzi instalacji mając za plecami bazylikę katedralną, po lewej stronie jest klomb oddalony od tafli o 80 centymetrów, oddzielony od powierzchni chodnika krawężnikiem. Około dwóch metrów od przeciwnej krawędzi tafli, znajduje się ławeczka, a tuż za nią, również oddzielony krawężnikiem klomb.

Lustrzana tafla odbija niebo i otoczenie, w zależności od kąta obserwacji ukazuje inny fragment. Odbijają się w niej poruszające się chmury, ptaki, słońce, postaci. Stojąc przed taflą naprzeciwko katedry, zobaczy się odbitą w niej wieżę bazyliki i niebo.

Każdy obiekt czy postać, które znajda się w pobliżu krawędzi instalacji, odbiją się w niej.

Praca harmonijnie wpisuje się w otoczenie, łącząc elementy architektury sakralnej z nowoczesną estetyką. Nie zakłóca istniejącej przestrzeni, wnosząc innowacyjny element wpływający na atrakcyjność placu, wzmacniając symbolikę miejsca. Staje się komunikacją między tradycją a współczesnością, przyczyniając się do rozwoju kulturowego i estetycznego Kielc. Lustro nadaje placowi nową estetykę, czyniąc go bardziej interesującym i intrygującym. Zachęca mieszkańców oraz turystów do interakcji z rzeźbą.

Pomimo pozornie prostej koncepcji, Niebo Kielc tworzy urzekające iluzje optyczne, które bawią się zmysłem perspektywy odbiorcy. Odblaskowa powierzchnia odbija stale zmieniające się otoczenie, tworząc dialog między widzem a obiektem. W odbiciu powstają iluzje nieskończonej przestrzeni. Obraz odbitego nieba tworzy metaforę „nieba na Ziemi”, która na nowo definiuje plac przed Katedrą.

Praca zachęca odbiorców do aktywności i kreowania odbić. Ten interaktywny element nadaje dodatkową warstwę zaangażowania widza w sztukę. Zwiedzający stają się aktywnymi uczestnikami tworzenia dzieła.

W zależności od temperatury otoczenia i nasłonecznienia, tafla będzie miała inną temperaturę. Podczas bardzo ciepłych i słonecznych dni, może być bardzo gorąca. Ze względu na zróżnicowane warunki pogodowe i opady powierzchnia pracy pokrywać się będzie kroplami deszczu czy śniegiem i może być śliska. Zabrania się wchodzenia na powierzchnię lustra z uwagi na ryzyko poślizgnięcia.

Teren placu, na którym posadowiono pracę Niebo Kielc jest monitorowany.

W posadzce chodnikowej, obok dzieła, znajduje się tablica informacyjna formatu A3 z wypukłymi lierami.

U góry umieszczone są logotypy. Od lewej strony: Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Programu Polska dla Niepodległej 2025 i Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku.

Poniżej zamieszczona jest informacja w następującej kolejności:

Autor, tytuł, rok powstania,

Informacja o dofinansowaniu

Nazwa zadania: Marek Cecuła – Niebo Kielc

Realizacja: Biuro Wystaw Artystycznych w Kielcach

Wartość dofinansowania: 77 800 zł

Całkowity koszt inwestycji: 86 800 zł

Data podpisania umowy: kwiecień 2025

Na dole tablicy znajdują się:

Po lewej stronie kod QR kierujący do strony internetowej zawierającej audio deskrypcję.

Po prawej: logotyp Biura Wystaw Artystycznych w Kielcach.

Projekt dofinansowano ze środków programu własnego Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku pn. Rzeźba w przestrzeni publicznej dla Niepodległej – 2025 pochodzących z budżetu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

BIOGRAFIA ARTYSTY

Marek Cecuła, urodzony w 1944 roku w Kielcach.

Artysta, projektant, były dziekan wydziału ceramiki w Parsons School of Design w Nowym Jorku. Profesor w National College of Art and Design w Bergen w Norwegii oraz w Royal College of Art w Londynie. Jego prace zaistniały w prestiżowych kolekcjach muzealnych, między innymi w: Victoria & Albert Museum w Londynie, Museum of Fine Arts w Houston, Museum of Arts and Design w Nowym Jorku, Le Musée Royal de Mariemont w Belgii.

Jest kuratorem licznych wystaw o tematyce transferu pomiędzy designem a sztuką. Twórca firmy Modus Design działającej w Nowym Jorku od 1980 roku, która ma dziś swoje biuro projektowe w Grocholicach koło Ćmielowa, skąd prowadzi działalność w zakresie rozwoju produktu ceramicznego.

W 2013 r. został zaproszony przez Polskie Fabryki Porcelany Ćmielów i Chodzież do utworzenia nowatorskiego studia projektowego Ćmielów Design Studio, w którym obecnie jest dyrektorem artystycznym. Jest twórcą porcelany użytkowej i artystycznej i wielu rzeźb w przestrzeni publicznej. Cechą charakterystyczną jego twórczości jest tworzenie pomostu pomiędzy wzornictwem, rzemiosłem a sztuką.

Jego 60-letnią twórczość podsumował album „Marek Cecuła – Ceramic Art and Design” wydany przez Biuro Wystaw Artystycznych w Kielcach w grudniu 2024 roku.