MAREK CECUŁA. NIEBO KIELC.
AUDIODESKRYPCJA z kodem QR do odczytu, znajdującym się na tablicy umieszczonej przy pracy w powierzchni płyty chodnika.
Tytuł dzieła: NIEBO KIELC
Autor: MAREK CECUŁA
Data powstania: 2025
Materiał/Technika: Szkło warstwowe klejone, hartowane, powłoka lustrzana, stal nierdzewna
Wymiary: Długość: 210 centymetrów, szerokość: 210 centymetrów, wysokość: instalacja wpuszczona jest na głębokość 5 cm w grubość chodnika.
Kierunek/styl: Sztuka współczesna- site specific / Instalacja w przestrzeni publicznej
Miejsce ekspozycji: Kielce, Plac Najświętszej Maryi Panny przed bazyliką katedralną (w obrębie terenu rekreacyjnego z zielenią i ławeczkami) przy pomniku poświęconym Ks. Piotrowi Ściegiennemu.
Instalacja przedstawia kwadratową taflę lustrzaną o powierzchni 4 metrów kwadratowych, posadowioną na wybrukowanym granitową kostką i prostokątnymi płytami, lekko pochyłym placu. Powierzchnia tafli wykonana ze szkła hartowanego jest zlicowana z powierzchnią chodnika. Lustro płynnie i harmonijnie łączy się z powierzchnią placu. Jest osadzone w ramie ze stali nierdzewnej, która ukryta w nawierzchni chodnika została zaizolowana przed wilgocią, co uniemożliwia przedostanie się wody pod taflę szkła.
Rzeźba jest całkowicie płaska, gładka i jednolita. Nawierzchnia jest bez stopni, krawężników czy uskoków i umożliwia bezpośrednie dojście i interakcję z rzeźbą z każdej strony.
Podchodząc od strony Placu Zamkowego przed Muzeum Narodowym lub idąc z dołu Placu od ulicy Jana Pawła II, taflę można obejść dookoła. Stojąc przy krawędzi instalacji mając za plecami bazylikę katedralną, po lewej stronie jest klomb oddalony od tafli o 80 centymetrów, oddzielony od powierzchni chodnika krawężnikiem. Około dwóch metrów od przeciwnej krawędzi tafli, znajduje się ławeczka, a tuż za nią, również oddzielony krawężnikiem klomb.
Lustrzana tafla odbija niebo i otoczenie, w zależności od kąta obserwacji ukazuje inny fragment. Odbijają się w niej poruszające się chmury, ptaki, słońce, postaci. Stojąc przed taflą naprzeciwko katedry, zobaczy się odbitą w niej wieżę bazyliki i niebo.
Każdy obiekt czy postać, które znajda się w pobliżu krawędzi instalacji, odbiją się w niej.
Praca harmonijnie wpisuje się w otoczenie, łącząc elementy architektury sakralnej z nowoczesną estetyką. Nie zakłóca istniejącej przestrzeni, wnosząc innowacyjny element wpływający na atrakcyjność placu, wzmacniając symbolikę miejsca. Staje się komunikacją między tradycją a współczesnością, przyczyniając się do rozwoju kulturowego i estetycznego Kielc. Lustro nadaje placowi nową estetykę, czyniąc go bardziej interesującym i intrygującym. Zachęca mieszkańców oraz turystów do interakcji z rzeźbą.
Pomimo pozornie prostej koncepcji, Niebo Kielc tworzy urzekające iluzje optyczne, które bawią się zmysłem perspektywy odbiorcy. Odblaskowa powierzchnia odbija stale zmieniające się otoczenie, tworząc dialog między widzem a obiektem. W odbiciu powstają iluzje nieskończonej przestrzeni. Obraz odbitego nieba tworzy metaforę „nieba na Ziemi”, która na nowo definiuje plac przed Katedrą.
Praca zachęca odbiorców do aktywności i kreowania odbić. Ten interaktywny element nadaje dodatkową warstwę zaangażowania widza w sztukę. Zwiedzający stają się aktywnymi uczestnikami tworzenia dzieła.
W zależności od temperatury otoczenia i nasłonecznienia, tafla będzie miała inną temperaturę. Podczas bardzo ciepłych i słonecznych dni, może być bardzo gorąca. Ze względu na zróżnicowane warunki pogodowe i opady powierzchnia pracy pokrywać się będzie kroplami deszczu czy śniegiem i może być śliska. Zabrania się wchodzenia na powierzchnię lustra z uwagi na ryzyko poślizgnięcia.
Teren placu, na którym posadowiono pracę Niebo Kielc jest monitorowany.
W posadzce chodnikowej, obok dzieła, znajduje się tablica informacyjna formatu A3 z wypukłymi lierami.
U góry umieszczone są logotypy. Od lewej strony: Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Programu Polska dla Niepodległej 2025 i Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku.
Poniżej zamieszczona jest informacja w następującej kolejności:
Autor, tytuł, rok powstania,
Informacja o dofinansowaniu
Nazwa zadania: Marek Cecuła – Niebo Kielc
Realizacja: Biuro Wystaw Artystycznych w Kielcach
Wartość dofinansowania: 77 800 zł
Całkowity koszt inwestycji: 86 800 zł
Data podpisania umowy: kwiecień 2025
Na dole tablicy znajdują się:
Po lewej stronie kod QR kierujący do strony internetowej zawierającej audio deskrypcję.
Po prawej: logotyp Biura Wystaw Artystycznych w Kielcach.
Projekt dofinansowano ze środków programu własnego Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku pn. Rzeźba w przestrzeni publicznej dla Niepodległej – 2025 pochodzących z budżetu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
BIOGRAFIA ARTYSTY
Marek Cecuła, urodzony w 1944 roku w Kielcach.
Artysta, projektant, były dziekan wydziału ceramiki w Parsons School of Design w Nowym Jorku. Profesor w National College of Art and Design w Bergen w Norwegii oraz w Royal College of Art w Londynie. Jego prace zaistniały w prestiżowych kolekcjach muzealnych, między innymi w: Victoria & Albert Museum w Londynie, Museum of Fine Arts w Houston, Museum of Arts and Design w Nowym Jorku, Le Musée Royal de Mariemont w Belgii.
Jest kuratorem licznych wystaw o tematyce transferu pomiędzy designem a sztuką. Twórca firmy Modus Design działającej w Nowym Jorku od 1980 roku, która ma dziś swoje biuro projektowe w Grocholicach koło Ćmielowa, skąd prowadzi działalność w zakresie rozwoju produktu ceramicznego.
W 2013 r. został zaproszony przez Polskie Fabryki Porcelany Ćmielów i Chodzież do utworzenia nowatorskiego studia projektowego Ćmielów Design Studio, w którym obecnie jest dyrektorem artystycznym. Jest twórcą porcelany użytkowej i artystycznej i wielu rzeźb w przestrzeni publicznej. Cechą charakterystyczną jego twórczości jest tworzenie pomostu pomiędzy wzornictwem, rzemiosłem a sztuką.
Jego 60-letnią twórczość podsumował album „Marek Cecuła – Ceramic Art and Design” wydany przez Biuro Wystaw Artystycznych w Kielcach w grudniu 2024 roku.