odsłonięcie rzeźb plenerowych
Ulica Warszawska w Kielcach galerią rzeźby plenerowej

Opis wydarzenia
Odsłonięcie rzeźb: 24 października 2025 o godz. 16:00
Miejsce: ul. Warszawska 5
Organizator: Biuro Wystaw Artystycznych w Kielcach
Kielce są miastem, którego przestrzeń publiczną zdobi wiele znakomitych rzeźb. Większość z nich powstała w trakcie, słynnych niegdyś, plenerów rzeźbiarskich w Ośrodku Pracy Twórczej „Wietrznia”.
W tym roku mija 50 lat od chwili jego utworzenia. Związek Artystów Rzeźbiarzy wznowił 3 lata temu organizację plenerów na Wietrzni. Znów powstało wiele atrakcyjnych rzeźb, z których kilka – dostosowanych formatem do plenerowych przestrzeni umieścimy w kolejnej części naszego miasta. Tym samym czcimy w ten sposób 50-lecie OPT Wietrznia – oraz kończymy zaplanowany – a nigdy nie zrealizowany – projekt na umieszczenie rzeźb na ulicy Warszawskiej w Kielcach. W jej śródmiejskiej części, w czasie rewitalizacji 13 lat temu, zaplanowano umieszczenie rzeźb plenerowych: od razu wybudowano 6 cokołów z czarnego polerowanego granitu, które od 13 lat stoją puste.
W ramach naszego zadania umieszczamy na trzech z nich trzy oryginalne rzeźby: „Rejs” autorstwa Waldemara Musika, „Kroplę” Pawła Witkowskiego oraz „Intymność” Pawła Osóbki. Wszystkie trzy rzeźby zostały dobrane również pod kątem ich relacji z charakterystyczną przestrzenią tej ulicy.
Waldemar Musik wyspecjalizował się w przenoszeniu druku na kamień. Zadruk stał się rozpoznawalną cechą wielu jego rzeźb. Zawsze jest to proces, gdzie artysta wyszukując bardzo stare gazety – dopatruje się konkretnych treści, które może odnieść do dzisiejszych czasów, jak np. „The Times” z 1 września 1939 roku na pracy „Mit” wyróżnionej podczas edycji Art Capital w Grand Palais w Paryżu w 2025 roku. Musik drukując na kamieniu wykorzystuje motywy znane z przeszłości i przenosi je do teraźniejszości. Mistrzowskie umiejętności w obróbce kamienia oraz zgrabne połączenie materii i treści zwracają uwagę na wyjątkowość tej pracy. Pierwowzór pracy „Rejs” w mniejszej skali, zakwalifikował się na wystawę w Royal Academy of Arts w Londynie w 2020 roku. Warto nadmienić, że zadebiutował na arenie międzynarodowej, jako jedyny Polak. Wystawę tę pomimo ograniczeń covidowych odwiedziło 200 tysięcy osób a dzieło było pokazywane obok znanego chińskiego artysty Ai Weiweia.
Powstanie rzeźby pt. „Kropla” ma dla Pawła Witkowskiego kilka warstw znaczeniowych, zarówno tych dosłownych, jak i metaforycznych. W sensie dosłownym próbuję on uchwycić moment spadania kropli, ten ułamek sekundy, gdy woda tuż przed upadkiem ma idealny czysty kształt. Fascynuję go sama forma, bo kropla jest naturalnie doskonałą kulą a jednocześnie dynamiczną zatrzymaną w czasie przed jej upadkiem. W sensie metaforycznym: kropla pozostawia ślad, bo przez setki tysięcy lat buduje np. w jaskiniach stalaktyty. Podobnie artysta przez swoją prace powoli kształtuje swoje dzieło, utożsamia się z tym procesem. Kropla jest mała i ulotna, ale jakże jej powtarzalność działania zmienia skałę, drąży ją. To może być metafora sztuki, która ma subtelny, ale trwały wpływ. Kropla istnieje tylko przez pewien moment zanim spadnie. Rzeźbienie jej formy może być próbą zatrzymania tego co przemija. Kropla deszczu, choć mała i pozornie ulotna, niesie w sobie potężne znaczenie. Jest uniwersalnym symbolem natury, emocji i nieprzerwanego cyklu życia.
Rzeźba „Intymność” Pawła Osóbki zgłębia oddziaływania pomiędzy naturą i człowiekiem. Wywołane emocje i uczucia artysta wykorzystał do spontanicznego procesu twórczego, w wyniku którego powstała ostateczna formalna wersja marmurowego obiektu. Ważny dla twórcy był sam proces obróbki marmuru: na początku mechaniczny, potem dłutem i na końcu ręczne szlifowanie powierzchni. Wydobywanie światła poprzez dokładny proces skuwania kamienia, to nawiązanie do zmian emocjonalnych człowieka, natury i ich rozwoju. Każdy ruch musiał zostać precyzyjnie przemyślany, ponieważ raz odciętego fragmentu kamienia już nie da się ponownie dokleić. Marmur, materiał naturalny, przez swoją transparentność pozwolił wprowadzić do pracy element kinetyczny, światło, które przenika i wnika w głąb kamienia, pozwala wręcz „spojrzeć pod powierzchnię”.
Projekt dofinansowano ze środków programu własnego Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku pn. Rzeźba w przestrzeni publicznej dla Niepodległej – 2025 pochodzących z budżetu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Patronat honorowy nad wydarzeniem objęła Pani Prezydent Miasta Kielce Agata Wojda.

Patronat medialny:

O Autorze
odsłonięcie rzeźb plenerowych
WALDEMAR MUSIK
ur. w 1956 r. w Lublinie. Absolwent szkół plastycznych w Gdyni-Orłowie i PLSP w Kielcach. Pracował w Pracowni Konserwacji Zabytków w Kielcach i pałacu Sanssouci w Poczdamie. Uprawia autorską rzeźbę w kamieniu: laureat wielu nagród w
konkursach plastycznych m. in. trzy nagrody w konkursach "Przedwiośnie" w BWA w Kielcach. W
r. 2019 jego rzeźba zakwalifikowała się do udziału w wystawie w Królewskiej Akademii w Londynie.
Swoje prace prezentował na 11 wystawach indywidualnych i licznych zbiorowych. Członek Związku Artystów Rzeźbiarzy, w latach 2019-22 prezes kieleckiego oddziału ZAR.
(www.waldemarmusik.art)
dr PAWEŁ WITKOWSKI
Ur., w 1970 r. w Skarżysku-Kamiennej. Studia na Wydziale Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie w pracowni prof. Jana Koniecznego. Dyplom uzyskał w 1996. Stypendysta Ministra Kultury i Sztuki w latach 1995/1996. W 1998 otrzymał stypendium Rządu Włoskiego oraz odbył staż w Accademia di BelieArti we Florencji. Od 1996 r. jest nauczycielem w PLSP w Kielcach. W 2024 r. obronił pracę doktorską w dziedzinie Sztuki w krakowskiej ASP. W swoich autorskich pracach łączy kamień, brąz i inne metale. Eksperymentuje z
niekonwencjonalnymi materiałami. Swoje prace prezentował na kilku wystawach indywidualnych i wielu zbiorowych. Laureat licznych nagród w konkursach plastycznych.
PAWEŁ OSÓBKA
ur. w 1979 r. w Kielcach. Studia w latach 1999-2008 na kierunku Rzeźba w ASP we Wrocławiu. Jest autorem wielu realizacji rzeźbiarskich w dziedzinie rzeźby sakralnej oraz rekonstrukcji historycznych. W twórczości autorskiej uprawia rzeźbę w kamieniu:
jest autorem wielu kameralnych rzeźb prezentowanych na 7 wystawach indywidualnych (w tym 3 w BWA w Kielcach) oraz 60 zbiorowych. Uczestnik wielu plenerów rzeźbiarskich w kraju i za granicą, laureat nagród konkursowych. Wiele jego prac znajduje się w kolekcjach prywatnych krajowych i zagranicznych. Członek Związku Artystów Rzeźbiarzy - od 2024 prezes kieleckiego oddziału ZAR.