Audiodeskrypcja. Waldemar Musik. Rejs.

Skrypt: Monika Cybulska, Konsultacja: Magdalena Dudowicz, Nagranie: Paweł Jańczyk

Data powstania: 14.10.2025

Tytuł dzieła: Rejs

Autor: Waldemar Musik

Data powstania: 2025 rok

Materiał/Technika: wapień Chorwacki, nadruk z gazety.

Wymiary: wysokość 85 cm, szerokość: 35 cm, długość: 140 cm 

Kierunek/styl: sztuka współczesna/ rzeźba plenerowa

Miejsce ekspozycji: Kielce, ulica Warszawska 5, przed kamienicą IPN Przystanek Historia, dawniej lokal Empiku.

Rzeźba z kremowego wapienia posadowiona na granitowym, czarnym postumencie o wymiarach: wysokość 73 cm, szerokość 190cm, głębokość 190 cm.

Formą przypomina papierową składaną łódeczkę, kiedyś popularną jako dziecięca zabawka, do puszczania na wodzie. Rzeźba pokryta jest nadrukiem pożółkłych stron z nagłówkami i kolumnami tekstu. Niektóre z nich można przeczytać, niektóre są już pościerane i urwane we fragmentach. Gazeta, która została użyta w procesie zadruku pochodzi z lat osiemdziesiątych XX wieku.

Widoczne są m.in. napisy: Tabela kursów walut. Program telewizyjny. Zagraniczne lądują. … z sali obrad. Wypowiedzi polityków RFN. Ucięte słowo: kontynuacja i perspektywy. Bezpieczeństwa podstawą. Programy. Kraje NATO blokują dyskusje.

Na zadrukowanym żaglu znajduje się pionowe wyżłobienie imitujące zagięcie gazety. W środku łodzi brak zadruków. Łódka stoi na prostopadłościanie w tym samym kolorze. Z daleka nie można rozpoznać z jakiego zrobiona jest materiału. Całość prezentuje się bardzo realistycznie i lekko.

Waldemar Musik wyspecjalizował się w przenoszeniu druku na kamień. Zadruk stał się rozpoznawalną cechą wielu jego rzeźb. Zawsze jest to proces, gdzie artysta wyszukując bardzo stare gazety – dopatruje się konkretnych treści, które może odnieść do dzisiejszych czasów, jak np. „The Times” z 1 września 1939 roku na pracy „Mit” wyróżnionej podczas edycji Art Capital w Grand Palais w Paryżu w 2025 roku. Musik drukując na kamieniu wykorzystuje motywy znane z przeszłości i przenosi je do teraźniejszości. Mistrzowskie umiejętności w obróbce kamienia oraz zgrabne połączenie materii i treści zwracają uwagę na wyjątkowość tej pracy.

Pierwowzór pracy „Rejs” w mniejszej skali, zakwalifikował się na wystawę w Royal Academy of Arts w Londynie w 2020 roku. Warto nadmienić, że zadebiutował na arenie międzynarodowej, jako jedyny Polak. Wystawę tę pomimo ograniczeń covidowych odwiedziło 200 tysięcy osób a dzieło było pokazywane obok znanego chińskiego artysty Ai Weiweia.

Artysta nawiązuje do symboliki niewinności, beztroski i marzeń z czasów dzieciństwa. Łódka, która wygląda jakby była zrobiona z papieru – materiału nietrwałego – może oznaczać kruchość życia, marzeń lub relacji albo drogę, podróż przez życie, odkrywanie siebie lub świata, często w metaforyczny sposób.

Miejsce ekspozycji rzeźby jest nieprzypadkowe, bowiem w tej historycznej części miasta Urząd Miasta Kielce zaplanował „Galerie współczesnej rzeźby plenerowej”. Jest to wyróżnienie dla Związku Artystów Rzeźbiarzy.

Obok dzieła z prawej strony znajduje się płasko zamontowana tablica informacyjna o wymiarach: szerokość: 21 cm, długość: 29,7 cm. Na niej od góry umieszczone są logotypy.

Od lewej: Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Programu Rzeźba w przestrzeni publicznej dla Niepodległej – 2025 i Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku.

Pod nimi informacje:

Autor, tytuł, rok powstania.

Nazwa zadania: Ulica Warszawska w Kielcach galerią rzeźby plenerowej

Realizacja: Biuro Wystaw Artystycznych w Kielcach

Wartość dofinansowania: 221 000 zł

Całkowity koszt inwestycji: 246 000 zł

Data podpisania umowy: kwiecień 2025

Na dole tablicy znajdują się:

Po lewej stronie kod QR kierujący do strony internetowej zawierającej audiodeskrypcję. Po prawej: logotyp Miasta Kielce i logotyp Biura Wystaw Artystycznych w Kielcach.

Projekt dofinansowano ze środków programu własnego Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku pod nazwą: „Rzeźba w przestrzeni publicznej dla Niepodległej – 2025 pochodzących z budżetu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego”.