Kapitał sztuki/PSEP w Busku-ZdrojuBiuro Wystaw Artystycznych w Kielcach, filia Galeria „Zielona” w Busku-Zdroju oraz Polskie Stowarzyszenie Edukacji Plastycznej Delegatura w Kielcach zapraszają do Buskiego Samorządowego Centrum... Galeria Zielona w Buskim Samorządowym Centrum KulturyRozpoczęcie: 22 kwietnia 2022, g. 18:00
Zakończenie: 20 maja 2022 |
|
Biuro Wystaw Artystycznych w Kielcach, filia Galeria „Zielona” w Busku-Zdroju oraz Polskie Stowarzyszenie Edukacji Plastycznej Delegatura w Kielcach zapraszają do Buskiego Samorządowego Centrum Kultury na wystawy prac artystów PSEP: Kapitał sztuki – suplement 2020/2021 oraz „Świętokrzyskie krajobrazy – Nagłowice 2021”. Wernisaż 22 kwietnia o godz. 18. Prezes PSEP Marek Sabat tak napisał o tej pierwszej wystawie w towarzyszącym jej katalogu: „Powrót „Kapitału sztuki” po rocznym niebycie spowodowanym pandemią skłania nas do refleksji. Poplenerową wystawę tak scharakteryzował: „To już historia: 32 plener z cyklu „Świętokrzyskie Krajobrazy” przebrzmiał jak krzyk bielika szybującego nad posiadłością Czartoryskich w Nagłowicach. To właśnie tu znajduje się Ośrodek Teatralno- Edukacyjny prowadzony przez Dorotę i Artura Anyżów. Dzięki ich zaproszeniu członkowie Polskiego Stowarzyszenia Edukacji Plastycznej Delegatura w Kielcach w dniach od 1 do 15 sierpnia przebywali w sąsiedztwie dworku Mikołaja Reja oraz w otoczeniu majestatycznych starych drzew. Spotkanie z piękną nagłowicką ziemią zaowocowało szeregiem interesujących prac. Malarskie impresje Beaty Borek o ciepłej tonacji przywołują czas letniego relaksu. Mirosław Benedyktowicz w obrazach malowanych akrylem dzieli swe zainteresowania pomiędzy pejzażem a obiektami architektury sakralnej charakterystycznej dla tych okolic. Nie brak letniego nastroju i śmiałych rozwiązań kolorystycznych w kompozycjach Alicji Bachurskiej. Zdecydowanie odmienne podejście stosuje w malarstwie Marek Paweł Bachurski, który kreśli temat mocną plamą barwną, budując strukturę obrazu poprzez wzajemne przenikanie się spójnej gamy kolorów, dające w konsekwencji dekoratywne, jakby witrażowe płaszczyzny płócien. Podobną witrażową dekoratywność posiadają akwarele Marka Sabat, który w obrazach wprowadza w przedstawione motywy element baśniowy. W odrębny swój świat prowadzi nas Barbara Wnuk-Spirowska. Jej monotypie poprzez fakturę, nasycony kolor budują klimatyczne przedstawienia nagłowickiego parku. W pracach Waldemara Kozuba charakterystycznych poprzez zagęszczenie kompozycji, odnajdujemy radość tworzenia w obcowania z naturą, podkreśloną oprócz warstwy malarskiej, warstwą werbalną odnoszącą się do tytułów prac, „Narwaniec Polny”, „Nagłokwiat”, Serpentynnik” Ileż tu emocji z malowania i zabawy słowem. Przeciwwagą tych poszukiwań twórczych są nostalgiczne kompozycje Urszuli Wolskiej, która wykorzystując fragmenty roślin, buduje zwiewne, pełne uroku i poetyki obrazy. Zdecydowanie innym językiem przemawia do nas Piotr Zbigniew Porębski. W jego zgeometryzowanych kompozycjach odnajdujemy zarówno przesłanie do przyrody, jak i do historii literatury, co szczególnie widać w oryginalnej pracy zatytułowanej „Polacy nie gęsi”. Witold Popielski różnicuje malarsko swoje kompozycje. W letnim pejzażu zauważamy charakterystyczne dla tego autora szeroko kładzione plamy barwne. Odmienna stylistycznie jest figuratywna opowieść z ukrytym przesłaniem. Interesujące połączenia grafiki i fotografii w swoich pracach zaproponował Adolf Tomasik.. Syntetyczne zapisy Katarzyny Ziołowicz zatytułowane „Reminiscencje”, z wdzierającym się klinem delikatnego błękitu w mocno nakreślony horyzont, dopełniają opowieść o czasie i miejscu, w którym byliśmy. |